БAŁKAŃSKA SERIA LITERACKA
The book was published with the support of the Culture 2007-2013 Programme
of The European Union by The EACEA Agency
KUBERNETES. Opowieści o pilocie |
|
Autor: Miloš ŹIVANOVIĆ | |
Tłumacz: Agnieszka Żuchowska-Arent et al. | |
Rok i miejsce wydania: Kraków 2011 | |
ISBN Wydawcy: Fundacja Instytut Wydawniczy “Maximum” ISBN Serii 978-83-61714-48-4 ISBN 978-83-61714-52-1 |
|
okładka: miękka/twarda; format B5 | |
seria: Bałkańska Seria Literacka |
|
cena: 15,00 PLN + koszty przesyłki | |
zamówienie: wypełnij formularz |
o Autorze: Milošin ŹIVANOVIĆ – ur. w 1976 roku w Belgradzie, serbski poeta, pisarz, redaktor pisma kulturalno-propagandowego „Beton″ (nagroda im. „Dušana Bogavca″ w roku 2007 dla redakcji za odwagę i profesjonalizm dziennikarski), redaktor w wydawnictwie „Algoritam Media″. Dotychczas opublikował powieść Ignore The Nightmare In The Bathroom (Novi sad, 2006.) oraz zbiór wierszy Lirika pasa (Zagrzeb, 2009.) Jego wiersze ukazały się również w polskim przekładzie (m. in. w: Wojna i mp3. Antologia młodszej poezji serbskiej, Kraków 2007).
o książce: Osiem historii w zbiorze opowiadań Kubernetes przedstawia rodzaj pisarstwa zwany „hermetycznym”. Wszystkie opowiadania różnią się gatunkowo, w szerokim zakresie od struktury dystopijnej, poprzez bogatą narrację eseistyczną i oniryczny poetyzm, po „stary, dobry” realizm; często są one narracyjnie rozbijane na fragmenty, które są związane splątanymi nićmi skojarzeń, więc wszystko nieustannie znajduje się na krawędzi zawrotu głowy. Z drugiej strony, ta entropia heterogenicznych dyskursów jest jednak ograniczana i powstrzymywana przez niektóre bardziej “zdyscyplinowane ‘ strategie: poprzez rozciąganie sieci złożonej z szerokiego zakresu (pop) kulturowych odniesień (spory zasięg: Hunter S. Thompson, Dylan Dog , Rainer Maria Rilke, FC Liverpool, Withold Gombrowitz, Frank Zappa, Don DeLillo, Rambo Amadeus, Borislav Pekić, Daniil Harms, Terry Gilliam etc. etc. ). Kubernetes jest daleki od jakiegokolwiek postmodernistycznego eskapizmu językowego; wręcz przeciwnie, jest to rozszerzenie zaciekłego zaangażowania autorów w teksty krytyczne i dziennikarskie przy użyciu “innych środków ”, czyli środków, które mogą wnikać w kwestie tożsamości i egzekwowania władzy społecznej szerzej i głębiej niż artykuły w gazetach, które domyślnie są w stanie. Historia otwierająca to Dni kości. Alexander G. Lavinski pisze list do „naczelnego redaktora naczelnego ds. Rekrutacji” kulturalnego e-magazynu Dog’s Pixel i oferuje współpracę literacką, ale zostaje odrzucony, ponieważ jego „praca jest nieistotna” i „jego postacie to płaskie karykatury”; dalsze rozwinięcie historii ujawnia postacie brata Aleksandra Aleksandra (nie ma co się pomylić), który cierpi na DER (Disarranged Expirience of Reality). Przyjaciel z college’u Spy powoli odkrywa zarysy groźnego futurystycznego świata wszechobecnego nadzoru i kontroli, w którym Uniwersytet jest wyłączony spod jurysdykcji państwowej i poddany władzy specjalnej, silnie uzbrojonych sił zbrojnych, gdzie studenci zobowiązani są do noszenia kolczyków z nadajnikami, a Aleksander jest, jak się dowiadujemy, jednym z wyznaczonych przez kolegów, którzy mogą tymczasowo usunąć to urządzenie, aby umożliwić komuś np. popełnienie samobójstwa. Tego rodzaju historia nie może mieć „zwyczajowego” końca…