Miloš Źivanović, KUBERNETES. Opowieści o pilocie

Slajder_BSL_na strone www222_kolor

БAŁKAŃSKA SERIA LITERACKA  

Książkę wydano w ramach projektu Fundacji “Maximum” pt. „Bałkańska Seria Literacka” dofinansowanego z programu Unii Europejskiej, Kultura 2007-2013, EACEA Agency
The book was published with the support of the Culture 2007-2013 Programme
of The European Union by The EACEA Agency
Project Manager: Dr Dariusz Piotr Klimczak PRINCE2
Ambasador Projektu: Prof. Fabrizio Comi de Barandiaran, Agnieszka Żuchowska-Arent
Patroni Projektu: Noemie Fabregue, Corinne Mimran, Anna Hieropolitańska
AKTUAL_Logo_EACEA
 Zivanovic_okladka_przodek_www  KUBERNETES. Opowieści o pilocie
 Autor: Miloš ŹIVANOVIĆ
Tłumacz: Agnieszka Żuchowska-Arent et al.
 Rok i miejsce wydania: Kraków 2011
ISBN Wydawcy: Fundacja Instytut Wydawniczy “Maximum”
ISBN Serii  978-83-61714-48-4
ISBN  978-83-61714-52-1
 okładka: miękka/twarda; format B5
 seria: Bałkańska Seria Literacka
 cena: 15,00 PLN + koszty przesyłki
 zamówienie: wypełnij formularz


oAKTUAL_Zivanovic_foto_na_www Autorze: Milošin ŹIVANOVIĆur. w 1976 roku w Belgradzie, serbski poeta, pisarz, redaktor pisma kulturalno-propagandowego „Beton″ (nagroda im. „Dušana Bogavca″ w roku 2007 dla redakcji za odwagę i profesjonalizm dziennikarski), redaktor w wydawnictwie „Algoritam Media″. Dotychczas opublikował powieść Ignore The Nightmare In The Bathroom (Novi sad, 2006.) oraz zbiór wierszy Lirika pasa (Zagrzeb, 2009.) Jego wiersze ukazały się również w polskim przekładzie (m. in. w: Wojna i mp3. Antologia młodszej poezji serbskiej, Kraków 2007).

o książce: Osiem historii w zbiorze opowiadań Kubernetes przedstawia rodzaj pisarstwa zwany „hermetycznym”. Wszystkie opowiadania różnią się gatunkowo, w szerokim zakresie od struktury dystopijnej, poprzez bogatą narrację eseistyczną i oniryczny poetyzm, po „stary, dobry” realizm; często są one narracyjnie rozbijane na fragmenty, które są związane splątanymi nićmi skojarzeń, więc wszystko nieustannie znajduje się na krawędzi zawrotu głowy. Z drugiej strony, ta entropia heterogenicznych dyskursów jest jednak ograniczana i powstrzymywana przez niektóre bardziej “zdyscyplinowane ‘ strategie: poprzez rozciąganie sieci złożonej z szerokiego zakresu (pop) kulturowych odniesień (spory zasięg: Hunter S. Thompson, Dylan Dog , Rainer Maria Rilke, FC Liverpool, Withold Gombrowitz, Frank Zappa, Don DeLillo, Rambo Amadeus, Borislav Pekić, Daniil Harms, Terry Gilliam etc. etc. ). Kubernetes jest daleki od jakiegokolwiek postmodernistycznego eskapizmu językowego; wręcz przeciwnie, jest to rozszerzenie zaciekłego zaangażowania autorów w teksty krytyczne i dziennikarskie przy użyciu “innych środków ”, czyli środków, które mogą wnikać w kwestie tożsamości i egzekwowania władzy społecznej szerzej i głębiej niż artykuły w gazetach, które domyślnie są w stanie. Historia otwierająca to Dni kości. Alexander G. Lavinski pisze list do „naczelnego redaktora naczelnego ds. Rekrutacji” kulturalnego e-magazynu Dog’s Pixel i oferuje współpracę literacką, ale zostaje odrzucony, ponieważ jego „praca jest nieistotna” i „jego postacie to płaskie karykatury”; dalsze rozwinięcie historii ujawnia postacie brata Aleksandra Aleksandra (nie ma co się pomylić), który cierpi na DER (Disarranged Expirience of Reality). Przyjaciel z college’u Spy powoli odkrywa zarysy groźnego futurystycznego świata wszechobecnego nadzoru i kontroli, w którym Uniwersytet jest wyłączony spod jurysdykcji państwowej i poddany władzy specjalnej, silnie uzbrojonych sił zbrojnych, gdzie studenci zobowiązani są do noszenia kolczyków z nadajnikami, a Aleksander jest, jak się dowiadujemy, jednym z wyznaczonych przez kolegów, którzy mogą tymczasowo usunąć to urządzenie, aby umożliwić komuś np. popełnienie samobójstwa. Tego rodzaju historia nie może mieć „zwyczajowego” końca…

ikonkaPDFPRZEDMOWA do Bałkańskiej Serii Literackiej

Zivanović Kubernetes okładka 3D

mystic-ornament