SERIA Filozoficzno-Humanistyczna „Myśli ocalone”

Okładka Myśli ocaloneJPG

SERIA FILOZOFICZNO-HUMANISTYCZNA
Myśli ocalone
pod red. prof. Tadeusza Sławka

 logo_Instytut-Ksiazki2SERIA Myśli ocalone baner

Spustoszenia, jakie poczyniły w humanistyce prądy postmodernistyczne są tak duże, iż potrzeba będzie wielkiego wysiłku filozofów, teoretyków kultury i badaczy, aby „ocalić” te myśli i idee, które się nie poddały działaniu „paradygmatu bezduszności” (termin J. Mizińskiej). Stąd zamysł Serii, który wpisuje się w nurt odświeżenia i oczyszczenia ludzkiej myśli, a przede wszystkim ludzkiej nadziei.   Serię otwiera książka Jadwigi Mizińskiej Filozofia pocieszenia. Główne wątki Serii można ująć w następujące bloki problemowe:
a) restytucja pojęcia sacrum w literaturze i filozofii,
b) uchwycenie kondycji człowieka ponowoczesnego,
c) aksjologiczne posłannictwo filozofii i literatury,
d) powrót do duchowych korzeni humanistyki,
e) powiązania interkulturowe oraz interdyscyplinarne,
f) powrót do idei „filozofii – pocieszycielki”,
g) analiza paradygmatów kultury: od kultury przemocy
h) do kultury pomocy,
i) ujęcie kondycji ludzkiej jako dramatu,
j) analiza „wahnięć ludzkiego losu” (Jadwiga Mizińska),
k) restytucja pojęć: dusza, duch, duchowość.

Edytorial do serii wydawniczej Myśli ocalone (PDF)

KOMITET NAUKOWY Serii „Myśli ocalone”:
prof. dr hab. Tadeusz SŁAWEK (przewodniczący)
prof. dr hab. Jadwiga MIZIŃSKA
prof. dr hab. Czesława PIECUCH
prof. UP dr hab. Dorota PROBUCKA
prof. dr hab. Stefan SYMOTIUK
prof. dr hab. Beata SZYMAŃSKA
prof. dr hab. Zofia ZARĘBIANKA
ks. prof. ISS dr Stanisław ZIMNIAK SDB
dr Dariusz Piotr KLIMCZAK
dr Stefania LUBAŃSKA
dr Agnieszka SOJKA  
 
Filozofia pocieszenia 3 D
 

Filozofia pocieszenia

Autor: JADWIGA MIZIŃSKA

Rok i miejsce wydania: Kraków 2009

ISBN Wydawcy: Instytut Wydawniczy „Maximum” 978-83-918287-5-5

seria: „Myśli ocalone”. Seria Filozoficzno-Humanistyczna, t.  I

CENA: 30,00 PLN+wysyłka ZAMÓWIENIE KSIĄŻKI

 

O AUTORZE: JADWIGA MIZIŃSKA
prof.MizinskaJadwiga Mizińska (ur. 19 grudnia 1945 w Opolu Lubelskim) – profesor zwyczajny, kierownik Zakładu Socjologii Wiedzy w Instytucie Filozofii UMCS w Lublinie.Absolwentka polonistyki i pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, na którym obroniła doktorat i habilitację. Od czterech kadencji Prezes Lubelskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Filozoficznego. Członek Polskiego Towarzystwa Etycznego. Inicjatorka i współredaktorka serii wydawniczej “Lubelskie Odczyty Filozoficzne”. Członek Kolegium Redakcyjnego, a następnie redaktor naczelna czasopisma Colloquia Communia. Uczestniczka seminarium “Filozofia Nauki” PAN. W sowim dorobku posiada ponad 200 artykułów, rozpraw naukowych i recenzji. Krąg zainteresowań: socjologia wiedzy, antropologia filozoficzna, filozofia kultury, etyka, filozofia literatury, filozofia pedagogiki. Wybrane książki naukowe: Świadomość czasu zwichniętego. Filozoficzne troski współczesności, Wyd. UMCS, Lublin 1994. Uśmiech Hioba, Wyd. UMCS, Lublin 1998. Imiona Losu, Wyd. UMCS, Lublin 1999. Herbert-Odyseusz, Wyd. UMCS, Lublin 2001. Wina i wybaczenie, Wyd. Marszałek, Toruń 2007. Filozofia pocieszenia, SPP, Instytut Wydawniczy “Maximum”, Kraków 2008, (Seria Filozoficzno-Humanistyczna “Myśli ocalone”, pod red. Tadeusza Sławka, t. I). Twórczość:Duchy Domu, Wyd. UMCS, Lublin 2006. Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jadwiga_Mizińska
O KSIĄŻCE: FILOZOFIA POCIESZENIA

Książka Jadwigi Mizińskiej Filozofia pocieszenia nawiązuje tytułem do dzieła Boecjusza O pocieszeniu, jakie daje filozofia. Od tamtego czasu, czyli od późnej starożytności, kategoria pocieszenia została przez filozofię zignorowana, a nawet zupełnie zapomniana. Filozofia, za nią i współczesne nauki społeczne, skupiły się głównie na interpretacji i wyjaśnianiu, w najlepszym zaś razie – rozumieniu człowieka i jego zachowań. Tymczasem ludzie przezywający swoje dramaty, a często również tragedie, potrzebują także pocieszenia. Zwłaszcza w takich, jak nasze czasach, które same siebie określaj a jako kryzysowe. Kryzys to sytuacja nie tylko niezrozumiała dla intelektu, ale również głęboko stresująca i frustrująca psychicznie. Powodująca kumulowanie się przykrych przeżyć niepewności, niepokoju, strachu i lęku. Współcześnie skutkuje to choroba depresji przybierającej postać społecznej epidemii.
W tej sytuacji filozofia ma obowiązek zabrać w tej sprawie głos, w przeciwnym wypadku pozostawia ludzi samotnych i przerażonych, zdanych tylko na amatorskie porady różnych „podręczników sztuki życia”. Dobrze się wiec stało, że oto pojawia się próba filozoficznego spojrzenia na możliwość udzielenia psychologicznej, moralnej i egzystencjalnej pomocy człowiekowi zagubionemu w chaosie wartości i w chaosie samego życia.
Książka Jadwigi Mizińskiej Filozofia pocieszenia ma charakter autorski – przedstawia oryginalną koncepcję, wedle której smutek i wszelkie jego odmiany są stanami „zamarcia”. Autorka uważa, iż śmierć nie jest nagłym aktem kończącym życie, ale że wdziera się ona, czy raczej włącza do życia na każdym jego etapie. Różne stany i stadia „zamarcia” nie są jedynie czymś negatywnym, pełnią one ważną funkcję jako nadające życiu dynamizm i prowokujące do jego rozwoju. Problem jedynie w tym, aby mieć świadomość ich nieodzowności i uczyć się ich przezwyciężania, (ale także, do pewnego stopnia, akceptacji).
Książka składa  się z dwóch części. Pierwsza ma charakter teoretyczny. W pierwszym rzędzie analizuje ona trzy paradygmaty kultury: kulturę siły, kulturę przemocy oraz – kulturę pomocy, wskazując, iż negatywne skutki dwóch pierwszych konieczności prowadzą i domagają się powstania tej ostatniej. Następnie Autorka przedstawia poszczególne formy „stanów zamarcia”, poczynając od „przelotnego smutku”, a kończąc na „depresji”. Są one ilustrowane fragmentami literatury pięknej, dającymi wnikliwe i obrazowe opisy ludzkich przeżyć w owych, bolesnych stanach.
Część druga to zbiór autentycznych wypowiedzi osób na temat tego, jak radziły one sobie w konkretnych, dramatycznych egzystencjalnych sytuacjach: jakiej formy pocieszenia doświadczyły ze strony innych ludzi oraz w jaki sposób same udzielały innym, poszkodowanym przez los wsparcia.Jestem przekonana, że książka Jadwigi Mizińskiej znajdzie wielu czytelników, zarówno w gronie profesjonalnego środowiska humanistycznego, jak tez wśród zwykłych, spragnionych nie tylko diagnozy, ale i pomocy oraz pocieszenia – osób.

Prof. dr hab. Alina Motycka IFiS PAN Warszawa

SPIS TREŚCI FRAGMENT KSIĄŻKI

Literatura człowiek wartość 3D

Literatura – Człowiek
– Wartość

Redakcja: DARIUSZ P. KLIMCZAK, AGNIESZKA SOJKA

Rok i miejsce wydania: Kraków 2007
ISBN Wydawcy: Instytut Wydawniczy „Maximum”, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego  978-83-918287-6-5
okładka: miękka/twarda; format B5
seria: „Myśli ocalone”. Seria Filozoficzno-Humanistyczna, t. III
CENA: 30,00 PLN+wysyłka ZAMÓWIENIE KSIĄŻKI

O AUTORACH

Dr_Dariusz_Piotr_Klimczak_cz.b.jpgDariusz Piotr Klimczak doktor nauk hum. UJ, literaturoznawca i filozof, wydawca, kulturoznawca, pedagog, prezes Fundacji „Maximum”, projektodawca, dyplomowany specjalista NGO-Project-Manager (PRINCE2), dyplomowany terapeuta (dramoterapeuta); doktoryzował się cum laude na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie na Wydziale Filologicznym, odbył studia podyplomowe na Uniwersytecie Ekonomicznym KSB w Krakowie z zrządzania projektami (certyfikat PRINCE2); członek Krakowskiego Oddziału Związku Literatów Polskich, Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży „ASSITEJ”, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat konkursu na najlepszą rozprawę doktorską z dziedziny kultury pod egidą Narodowego Centrum Kultury; wykładał dramę na Uniwersytecie Jagiellońskim i historię teatru na Akademii Pedagogicznej w Krakowie. W latach 2004-2013 współpracował z Istituto Storico w Rzymie. Autor i ambasador licznych projektów krajowych i międzynarodowych związanych z aktywizacją społeczną, kulturą i sztuką, nauką, edukacją kulturalną i obywatelską, m.in.: z EFS (staże), POKL, MRPO („Małopolska Wielu Kultur”), EACEA („Bałkańska Seria Literacka”), Instytutu Książki („Czytanie Sacrum”), NCK („Myśląc ojczyzna…”), MKiDN, UMWM („Poznaj pasję tworzenia”), MPiPS („Jesteśmy”) itd. Wydał, m.in. 3-tomową Trylogię Tanatyczną Teatru Absurdu (Narodowe Centrum Kultury, Instytut Wydawniczy „Maximum”, Kraków – Warszawa, 2006-2010). Publikuje na łamach wielu czasopism (m.in. „Kultura Popularna”, Colloquia Communia”, „Colloquia Litteraria”, „Przestrzenie Teorii”, „Topos”, „Turystyka Kulturowa”, „Literat Krakowski” etc. etc.).

sojka_czbAgnieszka Sojka
doktor nauk hum., pedagog i muzyk, menadżer kultury, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Jagiellońskiego, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Kultury Instytutu Pedagogiki na Wydziale Filozoficznym. Współpracuje z Uniwersytetem Warszawskim i Polską Akademią Nauk w Warszawie. Obszar badań obejmuje pedagogikę kultury w tym animację społeczno-kulturową, edukację kulturalną oraz aksjologiczne podstawy wychowania i pedagogikę mediów. Od 1998 r. zajmuje się badaniami przekazów medialnych (reklama, prasa kobieca, męska, młodzieżowa, bajka dziecięca). Prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu komunikacji, biblioterapii (Fundacja „Miasto Słów”), muzykoterapii (UJ), metod aktywizujących proces nauczania, emisji głosu, budowania zespołów, motywacji, pedagogiki twórczości oraz funduszy strukturalnych. Publikacje książkowe: Literatura – Człowiek – Wartość (Kraków 2007) oraz autorska Człowiek i Bóg w pieśni. Studium antropologiczno-pedagogiczne (Kraków 2008).

ikonkaPDFNoty o autorach Księgi Literatura–Człowiek–Wartość

O KSIĄŻCE: LITERATURA – CZŁOWIEK – WARTOŚĆ

Książka Literatura – Człowiek – Wartość ujmuje w trzech blokach problemowych najważniejsze dylematy związane ze sferą aksjologii, antropologii humanistycznej oraz teorii i historii literatury. Owa triada dotyka istotnych zagadnień religi w przestrzeni literatury (Zofia Zarębianka), tożsamości poetyckiego „Ja” (Adrian Gleń), wartości baśni (Alicja Baluch, Grzegorz Leszczyński), struktury piesni (Agnieszka Sojka); przedstawia literackie portrety poetów współczesnych (w tekstach Eryka Ostrowskiego, Zbigniewa Chojnowskiego, Leszka Elektorowicza, Marka Mariusza Tytko); analizuje problematykę filozofii spotkania jako sytuacji granicznej (Dariusz Piotr Klimczak), przeżycia estetycznego (Jadwiga Lach-Rosocha), animacji kultury (Ewa Bobrowska), wychowania (Stanisław Zimniak), wartości rodziny (Jadwiga Mizińska), problemu zła (Katarzyna Wrońska), miłości (Jan Krasicki), życia produktywnego (Agnieszka Piejka), relatywizmu aksjologicznego (Dorota Probucka), wartości szaleństwa (Monika Milewska), edukacji i pedagogiki (Joanna Torowska, Krystyna Aablewicz). Generalnie, triada Literatura-Człowiek-Wartość skupia uwagę na problemie tożsamości współczesnego człowieka, artykułowaną nie tylko w języku poezji, ale również w pracach naukowych, z których przebija troska o prymat kultury, wierność wartościom, Pięknu Dobru i Prawdzie oraz podwalinom cywilizacji europejskiej, wywodzącej swój rodowód z Aten, Rzymu i Jerozolimy. prof.Bogusław_ŻurakowskiUJ

Ów wymiar pragnie podtrzymać, dedykowana prof. Bogusławowi Żurakowskiemu niniejsza publikacja składająca się zasadniczo z dwóch ksiąg: naukowej i artystycznej. W sumie radość z powodu Jubileuszu 50-lecia debiutu poetyckiego oraz 25-lecia pracy na Uniwersytecie Jagiellońskim Żurakowskiego objawiają przedstawiciele najważniejszych środowisk naukowych Rzeczypospolitej, z którymi związana jest jego biografia: Krakowa, Warszawy, Opola, Wrocławia, Lublina. Występują również autorzy zagraniczni, z Włoch (Rzym), Estonii, Wietnamu, Ukrainy (Lwów), Litwy (Wilno) oraz USA. Swój wiersz ofiarowała do Księgi laureatka Nagrody Nobla Wisława Szymborska. Częśc artystyczna księgi zawiera teksty poetów skupionych w krakowskim oddziale Stowarzyszenia Pisarzy Polskich (m.in. Józef Baran, Adam Ziemianin, Leszek Aleksander Moczulski, Jan Lohmann, Wacław Kostrzewa, Aleksander Gordon, Leszek Czuchajowski, Leszek Aleksander Moczulski, Elżbieta Wojnarowska, Aarne Puu, Krzysztof Lisowski). Warto dodać, jako ciekawostkę, iż Bogusław Żurakowski urodził się w 1939 roku na Dawnych Kresach Rzeczypospolitej w zasymilowanej od pokoleń rodzinie żydowskiej wywodzącej się z, heretyckiej wobec judaizmu, sekty frankistów Jakuba Franka, stąd też obecnośc w księdze wielu jego żydowskich koleżanek i kolegów (Anna Skoczylas, Elżbieta Zechenter-Spławińska, Mira Kuś, Leszek Elektorowicz, Stanisław Stabro, Wojciech Ligęza, Dobrohna Herzebergowa i inni).

zurakowski1Międzynarodowy charakter publikacji odzwierciedla poniekąd uniwersalizm przesłania zawartego w tytule. Poeta doctus umieszcza człowieka, jak renesansowi humaniści, w ośrodku wszechświata i wszechrzeczy. Podglebiem dla tak osadzonej istoty człowieczeństwa jest z jednej strony literatura, z drugiej zaś świat wartości. W tej otoczce funkcjonuje homo „boguslavus” – „człowiek Boga sławiący”.Jadwigi Mizińskiej Filozofia pocieszenia nawiązuje tytułem do dzieła Boecjusza O pocieszeniu, jakie daje filozofia. Od tamtego czasu, czyli od późnej starożytności, kategoria pocieszenia została przez filozofię zignorowana, a nawet zupełnie zapomniana. Filozofia, za nią i współczesne nauki społeczne, skupiły się głównie na interpretacji i wyjaśnianiu, w najlepszym zaś razie – rozumieniu człowieka i jego zachowań. Tymczasem ludzie przezywający swoje dramaty, a często również tragedie, potrzebują także pocieszenia. Zwłaszcza w takich, jak nasze czasach, które same siebie określaj a jako kryzysowe. Kryzys to sytuacja nie tylko niezrozumiała dla intelektu, ale również głęboko stresująca i frustrująca psychicznie. Powodująca kumulowanie się przykrych przeżyć niepewności, niepokoju, strachu i lęku. Współcześnie skutkuje to choroba depresji przybierającej postać społecznej epidemii.
W tej sytuacji filozofia ma obowiązek zabrać w tej sprawie głos, w przeciwnym wypadku pozostawia ludzi samotnych i przerażonych, zdanych tylko na amatorskie porady różnych „podręczników sztuki życia”. Dobrze się wiec stało, że oto pojawia się próba filozoficznego spojrzenia na możliwość udzielenia psychologicznej, moralnej i egzystencjalnej pomocy człowiekowi zagubionemu w chaosie wartości i w chaosie samego życia.

Promocja: Kawiarnia Literacka “Jama Michalika” w Krakowie, 26 listopada 2007 roku, godz. 19.00

SPIS TREŚCI FRAGMENT KSIĄŻKI

 

Symotiuk3D

Stany ducha

Autor: STEFAN SYMOTIUK

Rok i miejsce wydania: Kraków 2011

ISBN Wydawcy: Fundacja Instytut Wydawniczy „Maximum”, 978-83-918287-8-6

okładka: miękka/twarda; format B5

seria: „Myśli ocalone”. Seria Filozoficzno-Humanistyczna, t. IV

CENA: 30,00 PLN+wysyłka ZAMÓWIENIE KSIĄŻKI

O AUTORZE: STEFAN SYMOTIUK

Stefan_Symotiuk_foto(1943-2016)

em. prof. Zakładu Filozofii Kultury Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, vice-przewodniczący Lubelskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, przewodniczący Komisji Filozoficzno-Przyrodniczej PAN, honorowy przewodniczący Towarzystwa Witkacyjańskiego w Lublinie.
Autor książek: Pojmowanie krytyki i krytycyzmu w polskich sporach filozoficznych XX wieku; Filozofia i genius loci, Stany ducha, Wyd. „Maximum”, Kraków 2010, oraz ok. 200 prac naukowych i publicystycznych. Poglądy i sylwetkę filozofa charakteryzuje księga pamiątkowa pt.: Homo inquietus. Człowiek niespokojny, red. J. Mizińska i B. Banasiak, Lublin 2009. Zainteresowania: filozofia kultury, historiozofia, antropologia filozoficzna i kulturowa, filozofia polska (m.in. Stanisława I. Witkiewicza), socjologia wiedzy (m.in. Ludwika Flecka).

O KSIĄŻCE: STANY DUCHA

Już sam zestaw tytułów poszczególnych esejów musi obudzić zainteresowanie Czytelnika, jako że wyodrębnione przez Autora stany ludzkiego ducha są nader oryginalne i dalekie od podręcznikowych zestawów. Są to, w kolejności: krnąbrność, desperacja, negatywność, inercja, głupota, obcość, prowizoryczność, pogłoska, sen, spojrzenie, uśmiech, nadzieja, przedsiębiorczość, tolerancja, urzeczenie. Widać z tego wyliczenia, iż nie idzie tu bynajmniej o zwyczajne stany psychiczne , ale o takie, w które zaangażowany jest (albo nimi owładnięty) ludzki duch, partycypujący w kulturze, historii, a także – w transcendencji.
Autor jako filozof kultury ma wybitny talent do wypatrywania, nazywania i opisywania fenomenów wprawdzie mało uchwytnych, ale – może właśnie dlatego – przesądzających o naszym samopoczuciu w świecie. Czyni to zresztą w sposób fascynujący, prowadząc Czytelnika po, jak gdyby na nowo, po swojemu narysowanej „mapie kartograficznej” tego, co „ludzkie, arcyludzkie”. Omija główne acz banalne trakty psychologii, socjologii i nawet antropologii filozoficznej, dostrzegając wyczulonym spojrzeniem to, co dotąd zostało przeoczone (np., krnąbrność, urzeczenie, inercja), a co nadaje specyficzny ton i smak ludzkiej egzystencji. Ta wrażliwość i subtelność „widzenia niewidzialnego” znajduje dopełnienie we wspaniałym stylu Symotiuka. Nieczęsta to okazja dla odbiorców tekstów filozoficznych, aby nie tylko dawać się zaskakiwać meandrami odświeżających myśli , ale też napawać precyzją i urodą ich wysłowienia.
Bez wątpienia książka Stany ducha to świadectwo wielkiego eseistycznego i literackiego talentu Autora, godna zajęcia na półce miejsca obok takich klasyków tego gatunku, jak Leszek Kołakowski, Zygmunt Bauman, Umberto Eco czy Georg Simmel. J.M.

SPIS TREŚCI FRAGMENT KSIĄŻKI

Czytanie sacrum 3D

Czytanie Sacrum

Autor: ZOFIA ZARĘBIANKA

Rok i miejsce wydania: Kraków 2008

ISBN Wydawcy: Instytut Wydawniczy „Maximum”, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich,  978-83-918287-8-6

okładka: miękka/twarda; format B5

 seria: „Myśli ocalone”. Seria Filozoficzno-Humanistyczna, t. V

CENA: 30,00 PLN+wysyłka ZAMÓWIENIE KSIĄŻKI

O AUTORZE: ZOFIA ZARĘBIANKA
Zofia Zarębiprof.Zapiekankaanka poetka, eseistka, profesorka tytularna w Katedrze Literatury XX wieku na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, sacrolożka i miłoszolożka, badaczka twórczości Anny Kamieńskiej, członkini Pen-Clubu, Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, Komisji Historycznoliterackiej PAN. Wybrane publikacje książkowe: Poezja wymiaru sanctum, Lublin 1992; Świadectwo słowa. Rzecz o twórczości Anny Kamieńskiej, Kraków 1993; Zakorzenienia Anny Kamieńskiej, Kraków 1996; Tropy sacrum w literaturze XX wieku, Bydgoszcz 2001; O książkach, które pomagają być, Kraków 2005; Czytanie Sacrum, Wyd. „Maximum”, Kraków 2007; Wtajemniczenia Miłosza, „Universitas”, 2010,  oraz pięć tomów poetyckich, m.in. Niebo w czerni, Kraków 2000, Jerozolima została zburzona, Kraków 2004, Wiersze: Pierwsze, Poznań 2008.
O KSIĄŻCE: CZYTANIE SACRUM

2Slajder_CZYTANIE SACRUM_na strone www2“Przepiękny, głęboko refleksyjny, poetycko wrażliwy język Autorki nie tylko pomaga w odczytaniu najważniejszych dzieł literatury i poezji XX wieku, ale jest niezastąpionym przewodnikiem w docieraniu do ich ukrytych znaczeń, stając się eseistyką najwyższego lotu. Autorka osiąga zatem poziom dyskursu, w którym rozważa się sacrum w nawiązaniu do wartości i znaków najbardziej uniwersalnych… W książce zostały poddane interpretacji najważniejsze teksty z zakresu polskiej poezji XX wieku z aneksem uwzględniającym dzieła Hermana Hessego, Thomasa Mertona, Josifa Brodskiego, Paula Austera. To nawiązanie do literatury światowej wskazuje na wspólne doświadczenie sacrum i jego korzeni, które wiąże ze sobą świat narracji literackiej z poetycką.
(…) Prof. Zarębianka pokazuje, że wymiar sacrum tkwi w literaturze jako jej najbardziej źródłowa, immanentna rzeczywistość. I to ona decyduje zarówno o literackich znaczeniach analizowanych tekstów, jak i o ich sensie”.

Prof. dr hab. Ewa PODREZ UKSW

“Szereg zamieszczonych w tomie prac, oprócz refleksji metodologicznej oraz dociekań terminologicznych, przynosi wartościowe (uważne, rewelujące) uwagi natury interpretacyjnej. Tak dzieje się w przypadku tekstów „epifanii negatywnej” u Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, sakralizacji uśmiechu i komizmu, ewokacjach Boga Pogodnego, w zawieszeniu powagi w wizji „Kościoła dla ludzi” w twórczości ks. Jana Twardowskiego, a także teologicznych dociekań Leszka Kołakowskiego i Czesława Miłosza. (…) Prof. Zarębianka sporządza również przejrzyste typologie (m.in. pokolenia „bruLionu” wobec sacrum). Jednakże przybliżenia poezji Jacka Podsiadły i Marcina Świetlickiego (ze świetnie uchwyconą kwestią nierozstrzygalności semantycznej) dalej Krzysztofa Koehlera i Wojciecha Wencla (…), jak również odczytanie metafizycznych wątków u przedstawicieli „Nowej Fali” (Adama Zagajewskiego i Stanisława Barańczaka) zderzone zostają ze dwoma ważnymi blokami prac o twórczości Karola Wojtyły (Jana Pawła II) oraz Czesława Miłosza”.

Prof. dr hab. Wojciech LIGĘZA UJ

logoInstytutKsiazkiKsiążkę wydano w ramach projektu “Czytanie Sacrum” dofinansowanego przez Instytut Książki

RECENZJE KSIĄŻKI

ikonkaPDFRecenzja książki Z. Zarębianki Czytanie Sacrum Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2010-t13-s327-332

ikonkaPDFRecenzja książki Z. Zarębianki Czytanie sacrum M.M. Tytko Religious_and_Sacred_Poetry_An_International_Quarterly_of_Religion_Culture_and_Education-r2013-t1-n1-s141-144

SPIS TREŚCI FRAGMENT KSIĄŻKI

 

 

w przygotowaniu:

Myśli ocalone okładka 3D

Humanizm jako filozofia

Autor: CORLISS LAMONT

ISBN Wydawcy: Instytut Wydawniczy „Maximum”, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich,  978-83-918287-8-6

okładka: miękka/twarda; format B5

seria: „Myśli ocalone”. Seria Filozoficzno-Humanistyczna, t. II

 

 

mystic-ornament